Nytt fra bystyret 19.10.23

• Habilitet og etikk: Forvaltningsrevisjonen har levert to viktige rapporter om etikk, habilitet og investeringsbeslutninger i kommunen. Vi anbefaler å lese de! Her blir det tydelig at vi har en del å ta tak i. Rapporteringen fra Rådmannens videre arbeid blir lagt fram for bystyret før sommeren.

• Kunnskap om habilitet er viktig for tilliten til avgjørelsene som tas i kommunen! Vi fikk vedtatt at folkevalgtopplæringen i fremtiden også skal gjelde de kommunale rådene (eldreråd, råd for personer med funksjonsnedsettelse og ungdomsråd) og fagutvalg. Det er viktig for å få en felles forståelse.

• Nytt kontrollutvalg ble valgt og nytt i år er at opposisjonen har lederen og nå også like mange plasser som posisjonen. Dette styrker utvalget, selv om opposisjonen skulle hatt flertall etter vårt syn.

• Når skal møtene være? Dag eller kveld?
    Vi fikk vedtatt å utrede muligheten for å få lagt flere møter til dagtid. Det vil gjøre det lettere for mange som nå er lite representert (småbarnsforeldre f.eks.) å delta i politikken.
    Møtene i de kommunale rådene legges uken før utvalgsmøtene. Det gir bedre tid til å informere utvalgene om vedtak og innspill fra rådene. Styrket medvirkning! Enstemmig vedtatt!

• Vi ønsker å få stanset rettssaken mot stiftelsen Porsgrunnsmuseene før det er for sent! Opposisjonen krevde derfor et ekstraordinært møte 2.11. med rettssaken på sakslista (etter kommunelovens § 11-2 og § 11-3). Dette ble vi nektet av ordfører. Vi tror ikke at det var riktig lovforståelse og følger opp.

October 25, 2023