Bilde av tredjekandidat Sabine Gehring.
Fotocredit:

En grønn helsepolitikk

Norsk helsevesen er i krise, fagfolk rømmer fra tjenestene og ungdom velger andre utdanninger. Miljøpartiet De Grønnes helsepolitikk kan snu dette.

May 31, 2023

I norsk politikk strides de såkalte styringspartiene om hvem som har skylda for helsekrisen, og de krangler om det er mer eller mindre privatisering som kan løse problemet. Men alle vil ha «mer helse for hver krone». Det betyr e`ektivisering, kutt og kontroll.

Grå eller grønn helsepolitikk?

Også i helsepolitikken går det et skille mellom den grå politikken som de røde og blå partiene fører, og grønn politikk. Det handler nemlig ikke om privatisering eller ei.
Det handler om å utøve styring og kontroll, eller å lede og gi tillit. Om se pasienten som et produkt eller som et menneske.

Grå helsepolitikk behandler helsetjenester som fabrikker. Det snakkes om «helseproduksjon», «innsatsfaktorer» og «leveransekonsepter». Pasientene er pakker som kjøres gjennom fabrikken fortest mulig. Der gamle «Fru Hansen» før var på sykehuset til hun var ferdigbehandlet, holder det nå at hun er «utskrivningsklar». Sykehuset blir nemlig styrt gjennom måltall om antall liggedøgn og innsatsstyrt finansiering. Jo flere pasienter som går gjennom fabrikken og jo kortere tid det tar, jo bedre.

Pasientvelferd og fagvurderinger viktigst

Grå helsepolitikk fratar helseprofesjonene handlingsrommet. Deres tid blir styrt ned til minuttet. De skal forholde seg til mål som settes langt fra pasienten og uten at de får gehør for sine faglige vurderinger. Tidligere kunne leger og sykepleiere vurdere at gamle Fru Hansen trengte en dag eller to ekstra på sykehuset etter et lårhalsbrudd. I dag blir hun «utskrivningsklar» etter kort tid og skal hjem til et tomt hus med trapper til soverommet. Hvis hun er uheldig og faller og må legges inn igjen – hva skjer da? Mer lidelse for Fru Hansen, høyere kostnader for
helsevesenet – men for helsefabrikken? Enda en ny helseproduksjon!
Grønn helsepolitikk flytter avgjørelsene nær pasientene og helseprofesjonene. Det er fagpersonene som møter pasientene – menneskene –
og som sammen med dem kan ta gode valg. Kanskje skal Fru Hansen reise hjem, eller kanskje skal hun bli noen dager til. Det må være en faglig, ikke en økonomisk vurdering. Profesjonelle helsearbeidere kjennetegnes av at de er verdibevisste og lojale til eget fag. De trenger ikke styring, men tillit til at de utøver yrket sitt på en god måte.

Økt bemanning i MDG sitt budsjett

Grønn helsepolitikk legger vekt på forebygging, rehabilitering og prioritering. Vi anerkjenner at vi står overfor store utfordringer i helsevesenet. Etter mange år med underfinansiering trengs et økonomisk løft som gjør nødvendige omstillinger mulig. Et slik løft har vi lagt inn i vårt forslag til alternativt statsbudsjett. Også lokalt jobber vi for økt grunnbemanning. Det gir helsepersonell mulighet til å gjøre jobben sin i tråd med faglige verdier. Vi anerkjenner både pasientene og fagpersonene som mennesker og gir dem tilliten og tiden tilbake!