Årstale handlingsprogram 2023

Vi skal ikke se skogen for bare trær. For skog er også klumpkjuke, gråsisik, furuspinnveps, hønsehauk, moskusurt, skogmarihøne, perleugle og andre planter, fugler, insekter og dyr. Faktisk lever over 60 prosent av alle arter i Norge i skogen. Og av de truede artene våre lever nesten halvparten i skog.

December 18, 2023

I dag mister vi på verdensbasis 150 til 200 arter hver eneste dag, ifølge FNs miljøprogram. Arter har alltid forsvunnet og nye arter har kommet til, men det normale er at det forsvinner 0,01 art per million arter årlig. Det betyr at det nå utryddes arter 1000 ganger raskere enn normalen, og det er ikke tvil om at menneskelig påvirkning er hovedårsaken. Arter forsvinner fordi vi bygger ned naturen, utslipp og klimaendringer.

For 70.000 år siden bodde det noen hundre mennesker i hele verden. Nå er vi 8 milliarder. Med det følger nedbygging av natur i et enormt monn. Og vi er helt utrolig hensynsløse overfor våre medborgere på jorda. Ikke bare bygger vi ned naturen, men vi bryr oss ikke nevneverdig om å erstatte områdene, eller å legge til rette for å renaturere områder vi ikke lengre bruker selv. På Enger hekket det siste vipeparet i Porsgrunn. Vipa er redusert med 95 %, og er sterkt truet og knapt til stede lengre i Telemark. I nabobyen vår har vipeprosjektet ved Børsesjø hatt gode resultater.

FN har bestemt at tiåret 2021-2030 skal være VERDENS tiår for restaurering av økosystemer, og så greier vi ikke engang å restaurere en liten dam i lille Porsgrunn.

Har vi plass til å bygge industri – har vi plass til å bygge dam!

Det mener i hvert fall vi i opposisjonen, og vi har derfor satt av de 900.000 rådmannen så effektivt fikk fjernet fra budsjettet slik at vi kan sørge for å ha de naturtypene som skal til for at artene som hører hjemme i Porsgrunn finner seg til rette.

Ettersom vi ikke regner med å få flertall for vårt budsjettforslag legger vi i tillegg prosjektet frem som et verbalforslag og håper med det at bystyret er enige i at dette er et tiltak det må være mulig å få til innenfor ramma hvis riktige krefter i kommunen drar i samme retning. Signalene fra deler av posisjonen er i alle fall svært positive.

Videre må vi si at posisjonens forslag om en plan for natur, miljø og klima er en svært positiv overraskelse. Vi gleder oss til å følge arbeidet med denne.

Kanskje klarer vi også å se dette arbeidet i sammenheng med fornyelse av klima- og energiplanen som vi foreslår i våre verbalforslag – for alt henger sammen med alt, mat vokser ikke i butikken, og vi kan ikke spise penger. Vi må senke energiforbruket vårt, vi må stoppe klimaendringene og vi må sørge for å bevare flest mulig arter.

Å gjøre tjenester universelle, fremfor behovsprøvde er noe av det som særpreger velferdsstaten. Det sikrer at ALLE får tilgang på viktige felles goder. Det gir høy oppslutning om fellesskapet, fordi alle som betaler skatt også får mye igjen for det. Det er ikke bare de som arbeider som støtter de som faller utenfor. Barnetrygden og helsehjelpen er bygd på et slikt fundament. Barnetrygden gjør at alle med barn til en viss grad blir kompensert for ekstrabelastningen det er å ha barn. Det er kanskje viktigst for de som har minst, men det kommer alle til gode, og det er ikke et stigma knyttet til å motta barnetrygd. Ved å også gjøre fritidsaktiviteter tilgjengelig for alle gjennom fritidskortet vil vi styrke fellesskapsfølelsen ytterligere. Fritidsaktiviteter er viktig for barn fordi de kan bidra til å utvikle barnets sosiale, fysiske, mentale og kreative evner. Gjennom å delta i fritidsaktiviteter, kan barn lære å samarbeide og kommunisere med andre barn, utvikle selvtillit og selvstendighet, og utforske nye interesser og ferdigheter. I tillegg kan fritidsaktiviteter bidra til å gi barn en følelse av å bli sett, å føle tilhørighet og tilfredsstillelse. I dagens økonomiske situasjon ser vi som er aktive i frivilligheten at stadig flere må takke nei til å delta, fordi foreldrene ikke kan prioritere den typen utgifter. Det betyr at vi skaper nok et klasseskille i samfunnet vårt. Et slikt klasseskille ønsker ikke vi i opposisjonen å bidra til, og vi klarte derfor å finne rom i budsjettet for å sikre alle barn i byen vår tilgang til fritidsaktiviteter. De får det til med borgerlig styre i Skien, men de såkalte sosialistene i posisjonen i Porsgrunn evner ikke å prioritere de svakeste i en by med stadig flere fattige familier. En fattigdomsplan er i det minste et plaster på såret, men det hjelper lite i starten av perioden. Så mens vi venter faller flere og flere utenfor.

Så er jeg også glad for det vi ikke gjør – vi gir ingen flate kutt som “takk” til en administrasjon som står på dag ut og dag inn med budsjetter som allerede i januar viser at det vil bli nok et år med underskudd. For når man allerede har skåret inn til benet begynner det virkelig å bli vondt å skjære videre. Tanken på hvordan tjenestene våre skal fungere når beinet til slutt henger i en tynn beinstump skremmer meg, og jeg håper de som påfører dem disse kutta klarer å sove om natta.

Derfor vil jeg også karakterisere budsjettforslaget til posisjonen som uansvarlig, her verner man eller styrker enkeltområder innenfor en ramme, samtidig som man påfører det samme rammeområdet kutt, dermed må disse kuttene komme fra enheter innenfor ramma som ikke er vernet eller styrket. Men man sier altså ikke hvilke enheter som skal gjøre kuttene. Samtidig er det ikke grenser for hvor mye man ber administrasjonen om å gjennomføre uten å tilføre tilstrekkelige midler. Alle som har vært på løpetur vet jo godt at når man har løpt fort litt for lenge, da kommer syra, og det å da skulle løpe enda fortere bare fordi en politiker sier det, det gjør vondt! Å drive ansvarlig politikk er å gjøre prioriteringer, å bare prioritere det man ønsker, men la administrasjonen ta ansvar for å gjøre de upopulære kuttene er direkte uanstendig.

Så sier posisjonen fra talerstolen at de har rettet opp i dette, men å kutte 24 millioner først, og deretter tilbakeføre 200.000 kr blir i beste fall som å pynte marsinpangrisen. Jeg har snakket med flere enhetsledere i kommunen som er skikkelig fortvilet over det forslaget posisjonen har lagt frem, de sover neppe bedre om natta ved å få 200.000 ekstra på deling med alle andre enheter innenfor ramma.

Vi håper derfor at rammeområdene kan finne gode innsparingstiltak i våre verbalforslag om maskinparken og gjenbruk av allerede innkjøpt materiale. I Viken finnes et tilbud for lån av elektriske anleggsmaskiner. Tilbudet er helt gratis, man får låne maskinene i fire uker og det eneste man må gjøre er å skrive en rapport om hvordan arbeidet har gått.

I Skien har man gjort gode erfaringer med å samle møbler som en enhet ikke lenger trenger på et lager hvor andre enheter kan finne akkurat det de mangler på kontoret. I tillegg har man et eget team hvor man kan etterlyse møbler man har behov for som ikke finnes på lageret. Det er all grunn til å tro at et slikt lavterskeltilbud vil fungere like godt i Porsgrunn også.

Og sist, men ikke minst, for å drive god og ansvarlig økonomisk planlegging tenker vi det vil være fornuftig å avholde en budsjettkonferanse i juni, og at fremtidig handlingsprogram legges frem for hele bystyret samtidig. På den måten vil vi være bedre rustet til å sette oss inn i behovene og mulighetene som ligger i budsjettet. Kanskje vil samarbeidet mellom posisjon og opposisjon da kunne styrkes enda mer, til beste for byen vår, selv om posisjonen selvsagt skal ha skryt for å være på tilbudssida når vi ønsker å samkjøre verbalforslag. DET vil jeg få lov til å takke for.